Nofollow MetaXHTML [php][/php] آموزش نصب دزدگیر و سیستم صوتی - ایربگ

آموزش نصب دزدگیر یادگیری نصب دزدگیر آموزش بستن دزدگیر

آموزش دزدگیر اتومبیل،آموزش نصب دزدگیر ماشین،آموزش دزدگیر خودرو

دوره آموزش نصب دزدگیر ماشین،یادگیری نصب دزدگیر ماشین،دوره نصب دزدگیر خودرو،

 
آموزش نصب دزدگیر و سیستم صوتی
سیگنال سیستم تنها گزینه شما نیست اما بهترین انتخاب شماست
                                                        
درباره وبلاگ

آموزش نصب دزدگیر اتومبیل
آموزش نصب سیستم صوتی اتومبیل
آموزش نصب شیشه و آینه اتومبیل
آموزش نصب شیشه بالابر برقی
آموزش شیشه دودی ماشین
آموزش نصب دزدگیر اماکن
آموزش نصب دزدگیر ماشین
تلفن تماس 09123266866 از 10 تا 21
مدیر وبلاگ : غلامرضا محمدی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Check Page Rank
Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net
سه شنبه 4 مرداد 1390 :: نویسنده : غلامرضا محمدی
2

در دهه 80 اولین كیسه هوای(ایربگ) تجاری شده در خودروها ظاهر شد.
این طرح در ان زمان بعلت اینکه... لطفا به ادامه مطلب
توجه نمائید.
ایربگ

طی سال‌های طولانی كمربندهای ایمنی تنها وسیله مهاركننده كنش‌پذیر در خودروها بوده‌اند. . آمار و ارقام نشان می‌دهد كه استفاده از كمربندهای ایمنی جان هزاران نفر را در تصادفات نجات داده است ایده استفاده از یك بالش نرم در برابر برخورد، بسیار جذاب بوده و اولین ثبت اختراع در مورد یك وسیله قابل انبساط برای فرود آمدن در آن در هنگام تصادف برای هواپیماها طی جنگ جهانی دوم انجام شده است! در دهه 80 اولین كیسه هوای(ایربگ) تجاری شده در خودروها ظاهر شد.

این طرح در ان زمان بعلت اینکه ایالات متحده برنامه هایی را اعلام کرد مبنی بر تجویز نوعی سیستم اتوماتیک محافظ سرنشین ماشینهای مسافرتی در سال 1969 ، جهش تازه ای یافت و در سال 1973 حتی تا مرز اجباری شدن ایربگ راننده برای اتومبیلهای جدید هم پیش رفت اما به هر حال این قانون به عللی مکرراً به تعویق افتاد.

در اولین تست ها از هوای متراکم و فشرده شده و گاز Freon برای باد کردن ایربگ استفاده شد. سرانجام پژوهشگران با استفاده از تکنولوژی موشک ، سدیم اسید با قابیت انفجار را برای این امر بکار گرفتند.
در سال 1971 مرسدس-بنز شماره ثبت انحصاری DE 2152902 C2 را برای این اختراع دریافت کرد و قرار داد.

از سال 1998، وجود كیسه‌های هوا در هر دو سمت راننده و سرنشین جلو در آمریكا الزامی شده است . كیسه‌های هوا جراحات منجر به مرگ را در مورد رانندگان 11 درصد و در مورد سرنشینان بزرگسالان 13 درصد كاهش می‌دهد.

:همانطور که می دانیم هر جسم در حال حرکت دارای مومنتوم خطی است (حاصلضرب جرم جسم در سرعت آن )و نیز می دانیم که اگر نیرویی به جسم وارد نشود جسم در همان جهت قبلی با همان سرعت به حرکت خود ادامه می دهد.خودرو شامل چندین جسم است ،خود وسیله نقلیه و اجسام متحرک درون آن(یا همان سرنشینان) اگر جلوی حرکت این اجسام را نگیریم با همان سرعتی قبلی (سرعت خودرو)به حرکت خود ادامه می دهند حتی اگر خودرو به دلیل تصادف متوقف شده باشد( نتیجه این هم که خودتان می دانید چه می شود!!)..متوقف کردن جسم و یا همان صفر شدن مومنتوم زاویه ای نیازمند نیرویی است که در یک بازه زمانی بر جسم اعمال شود.اما کاری که سیستم های مکمل مانند ایربگ انجام می دهنداین است که با کمترین صدمه سرعت جسم راکم کرده و به صفر می رسانند البته در مدت زمانی بسیار کوتاه  کمترازیک چشم برهم زدن.

اجزای ایربگ(كیسه هوا)

این سیستم در دو نوع مکانیکی و الکترونیکی طراحی شده است که در یک خودرو می تواند از چندین ایربگ استفاده نمود

هر سیستم کیسه هوا شامل 3 بخش اصلی می باشد:

1- کیسه هوا : از الیاف نایلون نازک ساخته شده است و آن را تا کرده و در داخل فرمان ماشین یا داشبورد قرار داده اند. اخیرا کیسه هوا در داخل درها یا صندلی برای جلوگیری از برخوردهای جانبی نیز قرار می گیرد.

2- حسگر یا Sensor : سیگنال نیاز به باز شدن کیسه را در هنگام تصادف دریافت نموده و به سیستم Inflation فرمان باز شدن کیسه را می دهد. همچنین شدت تصادف را تشخیص می دهد. باد شدن کیسه هنگامی اتفاق می افتد که نیروی برخوردی معادل تصادف ماشین با سرعت 16 تا 24 کیلومتر در ساعت به یک دیوار آجری بوجود بیاید.

نوع دیگر حسگر برخورد را می توان شتاب سنج تلقی کرد. البته این نوع شتاب سنج  شتاب منفی را اندازه می گیرد. در شکل های 28-15و29-15  دو نوع شتاب سنج، یکی بر اساس کرنش سنج و دیگری مبتنی بر بلور پیزوالکتریکی نشان داده شده است. تغییر شدید سرعت خودرو سبب حرکت جرم لرزه ای می شود و در نتیجه حسگر، خروجی تولید می کند. خروجی حسگربلوری به صورت بار الکتریکی و خروجی حسگر کرنش سنجی به صورت تغیر مقاومت است. مدارهای الکتریکی مناسب می توانند این حسگرها را بپایند و می توان آنها را چنان برنامه ریزی کرد که وقتی سیگنال به آستانه معینی رسید بیشتر واکنش نشان دهند. مزیت روش اخیر این است که نیازی به طراحی حسگرهای مختلف برای خودرو های مختلف نیست زیرا تفاوت بین سیستمهای مختلف مورد استفاده در خودروهای مختلف را می توان با استفاده از نرم افزار ایجاد کرد.

كیسه هوا

- سیستم Inflation : سیستم فعال کردن کیسه هوا می باشد که در آن آزید سدیم با نیترات پتاسیم واکنش انجام می دهد و گاز نیتروژن مورد نیاز برای باد کردن کیسه تولید می شود در نمودار شکل زیر اجزای سیستم تشریح شده است

ایربگ

سیستم ایربگ

 

 

قطعات اصلی سیستم ایربگ الکترونیکی

4-airbag Module (مدول ایربگ) : جریان ارسالی از Sas Unit به سمت پرایمر داخل مدول می رود و باعث ایجاد حرارت می شود گرمای حاصل موجب ایجاد جرقه و تولید آتش شده و آتش مزبور به سرعت به درون مواد محترقه تولید کننده گاز انتشار می یابد گاز حاصل از میان صفحات فیلتری که برای کاهش دما و صدا تعبیه شده عبور می کند و کبسه هوا کاور روی فرمان را پاره نموده و به سمت صورت سرنشین باز می شود با تخلیه گاز از سوراخهای ایربگ کیسه خالی می شود تا از مقدار ضربه آن کاسته شده و فضای دید کافی برای راننده تامین گردد.

تشخیص سیستم ایربگ

بیشتر خودروهای سواری و کامیونها در کشورهای پیشرفته دارای سیستم ایربگ می باشند به هر حال اگر کلمات  SRSویاAIRBAG  برروی فرمان وداشبورد و قسمت ایربگ کناری حک شده باشد شما دارای یک سیستم مکمل جلوگیری کننده (Supplemental Restraint system ) در جلو وکنارهای خود هستید.در تعداد کمی از از خودروها روی فرمان یا داشبورد کلمه SIR حک شده است که این هم به معنای سیستم مکمل بادکنندگی جلوگیری کننده است .((Supplemental Inflatalbe Restraint system


1
 

سوخت ایربگ

در طی دهه گذشته سوختهای جامد، كاربرد وسیعی غیر ازپیشرانه ها در صنایع غیر نظامی خصوصاً در تولید كیسه یافته اند. علاوه بر (Airbag Inflators) كیسه های هوا، این سوختها در كیسه های زانو Antisliding ) كیسه های ضد لغزش ،(airbags

n        (Inflatable belts) و كمربندهای باد كننده bagsاستفاده می‌شود.

در فرانسه هم اكنون، تناژ سوختهای تولیدی برای این نوع سوختها، بیشتر از تولید سوخت برای سیستم های موشكی می باشد!سوخت مورد نیاز كیسه های هوا لازم است دارای توانائی تولید حجم گاز زیاد، دمای احتراق كم، تولید گازهای غیرسمیّت، ذرات جامد كم در محصولات احتراق، سرعت سوزش بالا، افروزش ساده و سریع و نهایتاً عمر مناسب باشند.

بطور خلاصه روند توسعه اینگونه سوختها بشرح ذیل می باشد

1-  سوخت بر پایه آزید سدیم(3NaN  )كه توسط و شركتهای TRW, MORTON  توسعه یافت و اشكال عمده آن، سمیت بالای آزید سدیم بود كه مسائلی درجابجائی، حمل و نقل و انبارداری ایجاد می كرد.

2-  گاز ژنراتور هایبریدی كه توسط شركتARC توسعه یافت و متشكل از یك گاز خنثی تحت فشار بوده كه در لحظه مورد نیاز توسط یك گرین كوچك سوخت بر پایه پركلرات پتاسیم تحت عنوان ARCITEگرم و منبسط می گردد. اشكال عمده آن، تولید ذرات جامد داغ درمحصولات احتراق می باشد.

3-  سوخت جامد دو پایه (تولیدی شركتSNPE ) كه توسط شركتLIVBAG توسعه یافت و اشكال عمدة آن تولید گازهائی با دمای بالا و حساسیت بالای آن به دمای اولیه احتراق بود.

4- سوخت بر پایه سوخت جامد كامپوزیت سیلیكونی كه مجدداً توسط شركتSNPE, LIVBAG درسال1994) توسعه یافت. پایداری بالای احتراق، نرخ سوزش بالاو استفاده از فیلترهائی جهت كاهش ذرات جامد از مزایای این سوخت می باشد.

5- سوخت بر پایه آمینوتترازول توسط شركت TAKATAتوسعه یافت كه دارای یك تركیب غنی از نیتروژن85% می باشد.

6-  سوخت بر پایه هگزامین كبالت نیترات HACN توسط شركتASP توسعه یافت. پایداری حرارتی این تركیب بعلت استفاده از تركییبات كبالت، بسیار زیاد می باشد.

7-  بعلت به روز بودن موضوع تحقیق پیرامون اینگونه سوختها، پیش بینی می گردد در سال2004 نسل جدیدی از این گونه  نسل جدیدی از این گونه سوختها به بازار ارائه شود.

عملکرد انفجاری سیستم تولید کننده گاز

در این سیستم تولید گاز، ناشی از انفجار یک ماده جامد است که مشخصات این ماده جامد باید به شرح زیر باشد:

- درجه اشتعال پائین       - سرعت اشتعال بالا       - تولید گاز در حجم زیاد   

- محصولات احتراق ، آلودگی کمی برای محیط زیست ایجاد کند

فرایندهای انجام شده ، به ترتیب عبارت اند از :

n        1 - 2NaN3(s)        2Na(s) +3N2(g)

n        2- 6Na(s) +Fe2 O3 (s)       3Na2O(s)+2Fe(s)+ گرما

گرمای لازم برای انجام واکنش( 1) ، از انفجار یک کلاهک انفجاری در لحظه ی تصادف، فراهم می شود.

نام كیسه هوا برای این سازه كمی نادرست باشد زیرا گازی كه موجب پرشدن كیسه می گردد گاز نیتروژن N2 است . به هنگام برخورد خودرو با شدتی كه مد نظر طراحان این سازه است حسگر های تعبیه شده در قسمت جلویی خودرو فعال شده و باعث انفجار یك كلاهك انفجاری كوچك می شوند.
این انفجار انرژی لازم را برای آغاز واكنش تجزیه سدیم آزید و تولید گاز نیتروژن را فراهم می سازد. معادله این واكنش به صورت زیر است:
2NaN3 ---------> 2Na + 3N2
هرچند گاز نیتروژن كافی برای پرشدن كیسه در این واكنش تولید می شود اما سرعت پر شدن مناسب صحنه تصادف نیست لذا واكنش دیگری اتفاق می افت با افزایش دمای گاز حجم آن به سرعت افزایش یابد. این واكنش بین آهن (III) اكسید و فلز سدیم تولید شده در واكنش فوق انجام می شود تا گرمای حاصل دما را به ناگهان بیش از 100 درجه افزایش دهد . معادله این واكنش این چنین است:
6Na + Fe2O۳ ---------> 3Na2O + 2Fe
با انجام این واكنش خطر حضور فلز سدیم كه یك فلز فعال است در كیسه ازبین می رود.
سدیم اكسید تولید شده كه خاصیت بازی دارد به وسیله كربن دی اكسید هوا و بخار آب هوا به سدیم هیدروژن كربنات بی خطر تبدیل می شود

خطرات ایربگ

برطبق آمار منتشر شده در آمریکا از سال 1990 تاکنون ایربگ جان 2620 نفر را در تصادفات نجات داده ولی در همین دوره 87 نفر در اثر جراحات ناشی از استفاده از این بالشتک ها جان خود را از دست داده اند. یعنی خطر استفاده از ایربگ چیزی در حدود 3.3 درصد است.

خلاصه زمان بندی عمل ایربگ

در حدود 15 الی 20 میکرو ثانیه بعد از وقوع حادثه، سنسورهای شتاب سنج که در جلوی خودرو نصب شده اند، سیگنال شروع عمل را به واحد تولید کننده گاز ارسال می دارند و 18 الی  23 میکرو ثانیه بعد از برخورد، ماده آتش زا مشتعل شده و ماده تولید کننده گاز را فعال می کند.در زمان 21 الی 27 میکروثانیه، گاز نیتروژن تولید شده و وارد کیسه هوا می شود. در زمانی برابر 5 تا 150 میکروثانیه راننده که حدود 13 سانتی متر در اثر شتاب به جلو پرتاب شده، با بالشتک هوای پر از گاز برخورد می نماید.

زمان بندی ایربگ

 

مراحل باز شدن ایربگ

نتیجه گیری

چنانچه در هنگام رانندگی از كمربند ایمنی استفاده شود و فاصله ی صحیح راننده با فرمان حفظ شود كیسه هوا در هنگام تصادف تاثیر زیادی در كاهش صدمات دارد.

 

روح الله شهسواری- علی افخمی

www.gerdavari.com

 

 



درصورت استفاده از مطلب فوق لینک وبلاگ سیگنال سیستم
سیگنال سیستم
را هم در انتهای خبر درج کنید. باتشکر.

*******

آموزشگاه سیگنال سیستم

برگزار کننده دوره های

آموزش نصب دزدگیر اتومبیل

آموزش نصب دزدگیر اماکن

آموزش نصب سیستم صوتی اتومبیل

آموزش نصب شیشه و آینه اتومبیل

آموزش نصب و تعمیر بالابر برقی شیشه اتومبیل

آموزش تبدیل بالابر برقی به دستی



 
     




نوع مطلب :
برچسب ها : ایربگ، کمربند ایمنی، خودرو، ایمنی، اختراع، جنگ جهانی دوم، کیسه هوا، ایالات متحده، سیستم، سیستم اتوماتیک، موشک، تکنولوژی، سدیم، اسید، انفجار، مرسدس، بنز، نایلون، تصادف، حادثه رانندگی، تصادف رانندگی، تصادفات، حسگر، شتاب سنج، سیگنال، الکتریکی، Inflation، نمودار، نیتروژن، SRS، AIRBAG، SIR، TAKATA، آهن، Sensor، Freon، دزدگیر، دزدگیر اتومبیل، دزدگیر ماشین، دزدگیر خودرو، آموزش نصب، نصب دزدگیر، سیستم صوتی، آموزش نصب دزدگیر، یادگیری نصب دزدگیر، نصب دزدگیر ماشین، نصب دزدگیر اتومبیل، نصب دزدگیر خودرو،
لینک های مرتبط :






 
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات