تبلیغات
Nofollow MetaXHTML [php][/php] آموزش نصب دزدگیر و سیستم صوتی - سرنوشت مونتاژی ها در جاده مخصوص

آموزش نصب دزدگیر یادگیری نصب دزدگیر آموزش بستن دزدگیر

آموزش دزدگیر اتومبیل،آموزش نصب دزدگیر ماشین،آموزش دزدگیر خودرو

دوره آموزش نصب دزدگیر ماشین،یادگیری نصب دزدگیر ماشین،دوره نصب دزدگیر خودرو،

 
آموزش نصب دزدگیر و سیستم صوتی
سیگنال سیستم تنها گزینه شما نیست اما بهترین انتخاب شماست
                                                        
درباره وبلاگ

آموزش نصب دزدگیر اتومبیل
آموزش نصب سیستم صوتی اتومبیل
آموزش نصب شیشه و آینه اتومبیل
آموزش نصب شیشه بالابر برقی
آموزش شیشه دودی ماشین
آموزش نصب دزدگیر اماکن
آموزش نصب دزدگیر ماشین
تلفن تماس 09123266866 از 10 تا 21
مدیر وبلاگ : غلامرضا محمدی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Check Page Rank
Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net

توقف تولید و افزایش شدید قیمت؛
پایان كار خودروهای مونتاژی در ایران

خودروهای مونتاژ داخل

گروه خودرو: خودروسازان ایرانی در حالی طی این سال ها اقدام به مونتاژ برخی محصولات خارجی کرده اند که سرنوشت بیشتر آنها با توقف تولید و افزایش شدید قیمت گره خورده است؛ هرچند این مونتاژی ها به لحاظ کیفی توانستند دل ایرانی را به دست بیاورند.
حالانیز سایپایی ها می خواهند این آزموده را بار دیگر بیازمایند و از همین رو به سراغ «سراتو» رفته و حتی تولید آزمایشی این چشم بادامی کره ای را آغاز کرده اند.
سراتو می خواهد میراث دار نسلی از میهمانان مونتاژی «جاده مخصوص» باشد که برخی از آنها روزهای خوشی را در ایران سپری کردند و برخی دیگر نیز ایام به کامشان نشد.لطفا به ادامه مطلب توجه نمائید.

    «ماکسیما»، «
زانتیا»، «تیانا»، «مگان»، «قشقایی» و «ویتارا»، از جمله مونتاژی های خوش نام در خودروسازی ایران به شمار می روند و حالاکه سراتو نیز به جمع آنها اضافه شده، نگاهی می اندازیم به سرنوشت این شش میهمان مونتاژی، تا شاید تجربه ای باشد برای میهمان جدید. ابتدا از نیسان ماکسیما شروع کنیم؛ همان ژاپنی پر قدرت و حجیمی که پارس خودرویی ها در اوایل دهه 80، آن را به کیلومتر 9 جاده مخصوص آوردند و میزبانی شان از این ژاپنی قدرتمند، 10 سال طول کشید. ماکسیما که به نظر می رسد بیشترین شهرت خود را در ایران، مدیون قدرت ناشی از حجم موتور بالایش است، در دوران خود گران ترین محصول مونتاژی در «جاده مخصوص» بود و طی 10 سال حضورش در پارس خودرو، حداقل حاشیه را داشت. این خودرو با تیراژی نهایتا دو الی سه هزار دستگاهی در سال مونتاژ می شد و اگرچه در اوایل قیمتی حدود 35 میلیون تومان داشت، اما در آخرین روزهای حضور در «جاده مخصوص»، تبدیل به خودرویی 115 میلیون تومانی و بلکه بیشتر نیز شد.

نیسان ماکسیما
   

از آنجا که زندگی ماکسیما در «جاده مخصوص» حاشیه خاصی نداشت (قطعات آن معمولابه موقع تامین می شد و کیفیتش نیز مورد تایید کارشناسان و مردم بود) آن را باید موفق ترین مونتاژی صنعت خودرو ایران دانست. این میهمان ژاپنی سرانجام در مهر ماه 91 و پس از 10 سال، پارس خودرو را ترک کرد و جای خود را به هموطنش نیسان تیانا داد. تیانا که یکی از میهمانان ناکام خودروسازی ایران به شمار می رود، به هیچ وجه نتوانست جای خالی ماکسیما را برای پارس خودرویی ها پر کند، چه آنکه هم مونتاژ آن گران از آب درآمد و هم با حاشیه هایی دردسرساز روبه رو شد.
    از شانس بد تیانا، حضور آن در «جاده مخصوص» با تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران همراه شد و در نتیجه، تامین قطعات این خودرو به مشکل خورد و قیمت آن نیز اگرچه در اواسط سال 90 زیر 70 میلیون تومان بود؛ اما حالاباید بیش از 150 میلیون تومان برای خریدش هزینه کرد.
    تیانا که مانند
ماکسیما از خانواده نیسان است، طی پنج ماه ابتدایی امسال هیچ تولیدی در پارس خودرو نداشته و باید دید آیا برای همیشه از کیلومتر 9 جاده مخصوص رفته یا اینکه همچنان میهمان سومین خودروساز بزرگ ایران باقی خواهد ماند.

Nissan Qashqai

    پارس خودرویی ها اما علاوه بر ماکسیما و تیانا، از یک میهمان ژاپنی دیگر به نام نیسان قشقایی نیز پذیرایی کردند و این در حالی است که قشقایی هم مانند تیانا نتوانست زندگی خوش و بی دردسری را در «جاده مخصوص» تجربه کند.
    نام این شاسی بلند نسبتا کوچک، از قوم
قشقایی ایران برگرفته شده و از همین رو به نظر می رسید بتواند حس نوستالژیک ایرانی ها را برانگیزد، اما مونتاژ آن به همان دلیلی که گریبان تیانا را گرفت (تحریم)، روندی عادی را طی نکرد. پارس خودرویی ها، قشقایی را با کلی امید و آرزو وارد خط تولید کردند و می خواستند روزهای خوش خود با پاترول و نیسان رونیز را در بازار شاسی بلندها بار دیگر تجربه کنند، اما در نهایت توفیقی به دست نیاوردند. مشکل اینجا بود که قطعات قشقایی در انگلستان به تولید می رسید و انگلیسی ها نیز به دلیل محدودیت های بین المللی قطعات لازم را در اختیار پارس خودرو نمی گذاشتند و این موضوع سبب شد تولید قشقایی به اصطلاح پا نگیرد.
    بنابر آخرین آمارهای رسمی (آمار تولید پنج ماه امسال)، تنها 10 دستگاه
قشقایی در پارس خودرو مونتاژ شده و این موضوع از احتمال خداحافظی دیگر میهمان چشم بادامی «جاده مخصوص» حکایت می کند.

Suzuki grand vitara

    به جز ماکسیما، تیانا و قشقایی، خودروسازی ایران میزبان یک ژاپنی دیگر به نام سوزوکی گرندویتارا نیز شده است، خودرویی شاسی بلند که میهمان سایت خراسان ایران خودرو به شمار می رود. ویتارا نیز مانند قشقایی و تیانا اصلااوضاع خوبی در مونتاژ ندارد، چه آنکه در پنج ماه امسال تنها 13 دستگاه از آن مونتاژ شده است. مسیری را که هموطنان ویتارا در جاده قیمت طی کردند، این خودرو نیز پشت سر گذاشت، به نحوی که ویتارای 35 میلیون تومانی حالااگر در بازار گیر بیاید، نزدیک به 140 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.
    اما از میهمانان ژاپنی «جاده مخصوص» که بگذریم، خودروسازی ایران میزبان یک فرانسوی مونتاژی به نام
مگان نیز بود؛ خودرویی که در پارس خودرو روزگار می گذراند و حالابه نظر می رسد برای همیشه از کیلومتر 9 جاده مخصوص رفته است.

meganehatchbackblack

    مونتاژ مگان در ایران، طی سال 86 و پس از کلی کش و قوس و تاخیر آغاز شد و اگرچه این محصول آن اوایل قیمتی حدود 35 میلیون تومان داشت، اما رفته رفته گران شد تا در بازار به محصولی لوکس تبدیل شود. یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت تدریجی مگان تا قبل از افزایش شدید نرخ ارز و تعلیق فعالیت های رنو در ایران، نوسان رابطه پارس خودرو و رنویی ها بود، چه آنکه گاهی به دلایلی از جمله «مسائل مالی»، تامین قطعات نیز به مشکل برمی خورد و در نتیجه تولید نیز کاهش می یافت؛ تاثیر این «کاهش» نیز در بازار خودرو چیزی نبود جز افزایش قیمت مگان، چه آنکه این میهمان فرانسوی به تدریج از مرزهای 40 و 50 و 60 و حتی 70 میلیون تومان نیز عبور کرد و حالانیز قیمتی بالای 100 میلیون تومان دارد؛ البته به شرط آنکه بتوان مدل صفر کیلومترش را در بازار پیدا کرد.
    هر چند پارس خودرویی ها در تیرماه امسال و پس از چند ماه توقف، 19 دستگاه
مگان را مونتاژ کردند و گمان می رفت این خودرو دوباره به «جاده مخصوص» بازگشته، اما ظاهرا این شرکت دیگر قصدی برای پذیرایی از میهمان فرانسوی اش ندارد.
   
مگان در حالی با پارس خودرو وداع کرده که تنها فرانسوی مونتاژی «جاده مخصوص» به شمار نمی رود و پیش از آن، زانتیا نیز زندگی در سومین خودروساز بزرگ ایران را تجربه کرد. زانتیا به عروس فرانسوی شهرت داشت و ظاهر خاص و سرعت و شتاب آن سبب شد خیلی زود در دل ایرانی ها جا باز کند، محصول سیتروئن فرانسه به شمار می رفت و در سال 1993 میلادی وارد خط تولید این شركت شد.

xantia

    هشت سال بعد سایپایی ها قراردادی را با سیتروئن منعقد کرده و طبق آن موفق شدند زانتیا را وارد خط تولید خود کنند. یکی از تبلیغات جالب آن زمان سایپا برای زانتیا این بود که گفته می شد این خودرو روی سه چرخ نیز تعادل خود را حفظ می کند.
    این خودرو روزهای ابتدایی که به ایران آمده بود، حدود 17 میلیون تومان قیمت داشت و محصولی نسبتا گران به شمار می رفت، اما به هر حال نکات مثبت آن مانند موتور 2000سی سی و همچنین سرعت و شتاب زیادش سبب شد استقبال خوبی از آن به عمل آید. سایپایی ها در دوره ای تصمیم گرفتند ظاهر
زانتیا را تغییر داده و آن را با شکل و شمایلی جدید تولید و روانه بازار کنند، اما این طرح ناکام ماند و کسی از زانتیای تغییر شکل یافته که «زانتیا2» نام داشت، استقبال نکرد.
    هرچند سایپایی ها چندان تمایلی به حذف
زانتیا نداشتند، اما اتمام قرارداد با سیتروئن و اعلام این شرکت مبنی بر عدم تامین قطعات برای ادامه مونتاژ زانتیا، سبب شد نارنجی های جاده مخصوص مجبور به دل کندن از عروس فرانسوی شان بشوند. زانتیا پاییز سال 89 و در حالی که قیمت آن دو برابر شده بود، از سایپا رفت و این در حالی بود که سایپایی ها تاکید داشتند «نیو سراتو» را به جای آن میهمان خط تولید خود خواهند کرد.
    با این حال، تحریم ها اجازه نداد سراتو بلافاصله جایگزین
زانتیا شود و حالاپس از چهار سال، وعده سایپایی ها در حال محقق شدن است و باید دید چه سرنوشتی انتظار میهمان کره ای دومین خودروساز بزرگ ایران را می کشد.
    

 روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 3302 به تاریخ 30/6/93، صفحه 16 (خودرو)




نوع مطلب : اخبار اقتصادی، اخبار خودرو و صنعت حمل ونقل، 
برچسب ها : ویتارا، زانتیا، مگان، ماکسیما، تیانا، قشقایی، آموزش نصب دزدگیر،
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر